Thursday, March 26, 2020

Koroonaupdate


Karantiini pikendati kuni munapühade lõpuni. See tähendab, et kool, jõusaal, raamatukogu jm asutused jäävad suletuks. No mõistlik muidugi - mis neid ikka siin nüüd paariks päevaks enne pühi lahti teha. Linnas on muidu kõik tavapärane, poode siin minu teada suletud ei ole (ma pole ka muidugi kaubanduskeskuses hängimas käinud, aga tunduvad lahti olevat). Toidupoe lahtiolekuaegu tõmmati koomale. Üldiselt hakkab suurem esialgne paanika, kui seda siin üldse oli, maha rahunema. Facebooki ei teki enam iga minut uusi koroonapostitusi ja isegi rendihüttidesse on taas võimalik ööbima minna 

Poodi minnes tundub juba tavaline käsi desinfitseerida, kodus pesta ja pesemata asju mitte suhu toppida. Igati normaalne käitumine ju, jumal tänatud, et need kombed lõpuks ometi omandatud saavad, sest senini pole ma just erilise kätepesu ja haigustekitajate vastase hügieeniga hiilanud. Ja puhas õnna ka, et Svalbardis ühtegi juhtumit olnud ei ole, sest ma oleks ilmselt üks esimestest, kes selle viiruse kuskilt üles korjab. Ma nimelt olen see vend, kes ostab poest õuna, paneb selle otse kassalindile, et mitte kilekotti raisata ning lööb kohe poe ukse taga hambad sisse. No enam mitte. Ilmselt mitte kunagi enam mitte.
(Tervis on muidu hea, kui kellelgi küsimus tekkis :D)

Et jah, isiklikust perspektiivist vaadates on siin turvaline ja rahulik ja vägagi enesearengut soodustav periood. Loen, vaatan videoid, võtan online-kursuseid, teen trenni. Akna taga on meri iga päev ise nägu ja linnud hakkavad tagasi tulema ja mul on hea meel, et mul on aega seda märgata! Mu elus ei ole midagi nii väga muutunud, kodus istuks nagunii, karantiin või mitte, mõne inimesega ehk puutuks rohkem kokku, aga see võib minupärast ka paar kuud oodata kui vaja.

Okei matkamas käiks ma tõesti rohkem! Praegu on kõik ambitsioonikad matkad keelatud, et mitte siinseid piiratud pääste-ja haiglaressursse raisata. Keegi siin just kutsus helikopteri järgi, sest jäi saaniga lumme kinni... Ma üritan selliseid juhtumeid vältida ja praeguse laviiniohu juures on igal juhul targem kodus püsida.

Ka linnas on märgata olukorraga kohanemist - raamatukogu alustas tänasest "raamatutakso" teenusega, viies inimestele raamatuid kontaktivabalt ukse taha.
-Suusamägi on jälle avatud, eelregistreerimisega ja 5 in korraga tunnis.
-Toidukuller tegutseb iga päev ja varasemast kauem. Mõtleks vaid, et see teenus tekkis siia alles mõned kuud tagasi! Me tellisime talvel nii tihti koju süüa et enam ei kujutaks elu ettegi ilma selleta.
-Poest saab jälle lahtiseid komme osta. Vahepeal korjati need ära, nüüd pandi jälle tagasi koos kirjaga, et Covid toiduga ei levi, ostke rahulikult kommi edasi.
-Kõik, mis puudutab kaevandust ja söetransporti toimub muidugi normaalselt (kui normaalseks seda muidugi pidada on iseasi).
-Ehitusfirmadel on ees kiire hooaeg, sest eeldatavalt kasutatakse tulevat suve ära uute hoonete ehituseks. See oleks positiivne! Meil on siin hädasti uusi maju vaja nende asemele, mis nüüd mäe alt laviiniohu tõttu maha kisuti.

Samas on osad kelgukoerafirmad valiku ees - lasta kõik koerad maha või müüa nad kuhugi, kui asi suve lõpuni ei peaks paranema. Saanid seisavad lummemattunult laenutuste ees, aga koerad tahavad süüa saada ja liikuda ka ilma turistisõitudeta...

P.S. Foto on näpatud Longyearbyeni Facebooki grupist. Ilmselt on tegu kellegi iroonilise vihjega kahele õnnetule surmale - uusaastaööl mahalastud ja transpordi ajal hukkunud karule.

No comments:

Post a Comment