Sunday, September 1, 2019

Sügisehubasus


Siin on järsku sügis kätte jõudnud. Viimastel päevadel on nii palju sadanud, et maja taga olev kuivanud tiik hakkab jälle välja nägema nagu juunikuus, kui ta veel lumesulamisvett täis oli. Enamik giidiga matku mägede otsa on ka tühistatud, sest maapind kipub mudaste oludega jalge alt minema libisema. Kliente meil jätkuvalt eriti ei ole ja tegevusetus tekitab juba kerget rahutust.

Positiivse poole pealt - päike käib öösiti jälle horisondi taga ja see on nii mõnus ja hubane, kui natuke hämarust on. Enam pole muret, et kõik aknad peaks öösiti viimaseni kinni olema kaetud, sest muidu võid hommikuks kasvuhoones ärgata. Tõstsime hoopis nurgas seisnud põrandalambi voodi juurde ja nüüd on nii hea seal kügeleda ja raamatuid lugeda, vihm katusele peksmas. Vihma on ikka tõesti mehemoodi tulnud, arktiline kõrb asub igatahes kusagil mujal kui Longyearbyenis.

Ma olen mitmel poolt kohanud tekste, mis kirjeldavad Svalbardi kui jumalast unustatud, üksildast ja tardunud paika. Raamatutes domineerib melanhoolne meeleolu, kulgemise kirjeldus, looduse ja inimese ühine rahulik rütm. Olemine, tihti mittemillegitegemine. Minu senine kogemus on pigem vastupidine. Suvi Svalbardis on olnud täis lärmakaid pesitsevaid linde, 4000 reisijaga kruiisilaevu, sadade inimestega suhtlemist, puupüsti täis linnas autoga laveerimist... Elu suure tähega noh! Kõik õitseb, särab ja rohetab selles igikestvas päikesepaistes. Tihti polegi nagu aega või sellist meeleseisundit, et istuks kuskil ja tunnetaks kohalolemist.

Aga nüüd hakkab see teistmoodi Svalbardi-aeg vist kätte jõudma. Igal pool on vaikne, selline teismoodi sügav vaikus. Oma osa on kindlasti selles, et linnud on peaaegu kadunud. Peaks ütlema, et mulle meeldib rohkem, isegi halb ilm tundub hubane, tõmbad kapuutsi koomale, tunned kuidas tuul on üsna jäine ja äratab meeldivalt üles.

Loen praegu raamatut jahimeestest, kes aegade jooksul Svalbardi väikestes jahi"jaamades" elanud on. Praegugi on mitu tükki seal väljas, kütivad põtru, rebaseid ja hülgeid. Nii põnev! Mõtleks, tänapäeval saab sellist elu elada! Eile käisime uute sõprade juures õhtusöögil ja seal oli üks kohalik tüdruk, kes oli oma elukaaslasega ühes neist hüttidest aasta aega elanud. Selgus, et selleks tuleb Sysselmannile avaldus kirjutada ja siis intervjuul käia ning sobivaim kandidaat valitakse välja. Vaja on muidugi mõningast jahikogemust ja Svalbardi-kogemust, päris igaüks tänavalt seal vist hakkama ei saaks. Kogu proteiin toidulauale tuleb ju endal hankida.... Jääkarusid olid nad näiteks iga päev minema hirmutanud. Üks emane passis mitu nädalat 300m eemal mäeküljel ja kohe kui selja keerasid, tegi asja maja juures rippuvate lihatükkide juurde.

Ma tahaks nüüd muidugi hullult proovida seda aastat jahihütis! :D Iseenesest nagu tundub hea viisaastakuplaan kolida lõunasse, seal on head tingimused jahilitsentsi hankimiseks ja harjutamiseks. Siis tulla tagasi Svalbardi, läbida Arctic Nature Guide aastane kursus ja seejärel kandideerida sinna Austfjordnesi või kus iganes nad inimesi vajavad.

Vahel ma ikka astun sammu tagasi ja vaatan seda elu kõrvalt ning tundub, et kolme aastaga olen teinud päris hea arenguhüppe. Sesmõttes, et ma ei ole kasvanud musherite peres koos polaarkoertega, mind ei ole väiksest peale mägedesse matkama või jahile viidud, mind ei ole üldse kunagi telkimagi viidud enne kui ma ise seda teismelisena tegema hakkasin. Ja ma ei ole pärit pika matkakultuuriga riigist ega midagi. Ja sellegipoolest olen ma suutnud end siia, Svalbardi, kuidagi välja vedada ja peaks juba päris tänulik olema, et ma üldse oskan unistada sellisest asjast nagu talvitumine Svalbardi jahihütis.
Teisalt, eriti nüüd oma uute sõpradega siin suheldes, tundub et ma olen ikka puhta linnatüdruk, kes kogemata arktikasse sattus. Kaks närust aastat koertega!? Võrreldes siinsete kohalikega, ei ole mul peaegu et üldse mitte mingit kogemust mitte milleski. Minu jaoks on suur asi, et ma tean, kuidas ennast talvel ööbides soojas ja motti üleval hoida ja et ma olen lõpuks õppinud ennast riidesse panema. Teised siin õppisid seda kaheaastaselt. Mitte et ma käiks ringi ja kogu aeg võrdleks end kellegagi aga need suured käärid kogemustes lihtsalt karjuvad mulle näkku iga päev. Samas, midagi tegemata pole siiani jäänud, kuskilt alla pole kukkunud ja varbaid pole otsast külmetanud... Borge Ousland ööbis ka esimest korda üksinda telgis, kui soolomatka põhjapoolusele tegi. Nii et vist ei peaks tegelikult muretsema, vaid rahus protsessi nautides kogemusi koguma. Ja elu usaldama.

Meil on küll allkirjastatud leping Lõuna-Norras asuva kelgukoerafirmaga, maja renditud, lennukipiletid peaaegu ostetud ja isegi majutus road-tripiks lõunasse välja vaadatud, aga millegipärast olen ma ikka väga avatud Svalbardi töökohtadele. Aga mis siin ikka mõelda, las asjad lähevad nagu nad minema peavad ja küllap nii saab kõige parem. :)



7 comments:

  1. Minul on Teravmägedelt tugevaim mälestus tuul. Kui natuke järele mõelda, siis tegelikult oli rahulikku ilma ka ju, ja vahel lausa päris tuuletut (kuigi siis oli, khm!, kuradima külm :D), aga kui ma mõtlen Teravmägede peale, siis ikka meelde tuleb tuul. Et kui iganes kuhugi minek oli, siis nägu oli sügaval "buffi" (kaelatoru) sees, ja kuidas pidevalt oli selline... sahina moodi heli, sest tuul ajas ju kogu aeg lund mööda mäenõlvu edasi. Kui tuul vahel vakka jäi, siis oli imelikult... vaikne. Et umbes sahistan kennelis koertega, kaevan kuute lume seest välja, kolistan nõudega, ja kui nad ennast kõik ööseks kerra tõmbavad ja mina kennelist välja vantsin, siis äkki jään seisma ja mõtlen: "Nii veider. Nii vaikne." Kui veel siis virmalised mööda taevast ringi käivad, siis on ikka tõesti nii kaunis, et... ei oska seda tunnet kirjeldada. Selline... elus tunne on. Nagu oleks hästi PALJU elu, korraga.

    Tead, sa oled ikka nii äge. Ma olen siin maailma kuklapoolel natuke pettunud, et sa nüüd just enne talve tulekut ära lähed :D, sest ma ikka nii lootsin, et sa jääd talveks ja jagad siin neid talvejutte. Aga samas ma saan väga hästi aru sinust.

    ReplyDelete
  2. Ma eeldasin siia tulles ka, et kindlasti on kogu aeg tugev tuul. Mæletan, et lugesin su blogist, kuidas tuul sul käpiku minema rebis. Sellist ilma ma kujutasingi ette :D Reaalselt on olnud ebatavaliselt vaikne, pilvitu ja soe suvi. Tavaliselt olevat paar ilusat suvepäeva, nüüd on paar pilves päeva olnud.
    Praegu näiteks puhub korralikult, aga ilmselt ei anna seda talvega võrreldagi.

    See PALJU elu...ma tean hästi, mida sa mõtled! Esimesel talvel Põhja-Norras koertega mägede vahel virmaliste all...Seisad seal ja mõtled, et mitte miski muu maailmas ei ole oluline kui see hetk. Suht normaalne mõte tegelikult, kuidas saaks kogu aeg nii elada? :D

    Ma ei tea, millest see elutunne sõltub, sest eelmisel aastal Rootsis -37 kraadiga piltilusal maastikul võisteldes küll mingit elurõõmu ei tundnud, ehkki võinuks.

    Ma ikka loodan, et saan kooli sisse ja tulen tagasi, võib-olla järgmisel sügisel. Oleneb kui tore seal lõunas on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma käpiku minemalendamist ei mäleta, aga koerte rakmete kaotamist mäletan küll. Oli HÄSTI kõva tuulega hommik, no ikka selline, et ma vist ei ole kunagi sellises tuules enne või pärast olnud. Astusin Nissan Patrolist välja, pundar koerte rakendeid käes (nööriga kokkuseotud ülevalt), aga tuul rebis nad nii kõvasti, et pael sõlmus lahti ja paar rakendit olid kohe läinud, horisontaalselt sisuliselt. Siis meenus, et olin unustanud relva koju. Ja kuna tee oli ikka täiesti umbes, siis ma päris üles koertelaagrisse ei saanud oma Nissan Patroli tol hommikul, pidin ta madalamale ära parkima, nii et kõndisin jala, jõleda tuulega, allesjäänud rakmed käes, ilma relvata, laagri suunas :D

      Kui ma tol hommikul ära oleks surnud, ma ei tea, näiteks lumekaru söödaks läinud, siis pärast oleks koroner arvatavasti kirjutanud, et "Inadequate preparation and experience contributed to this preventable death" :D

      Tagantjärele on, kusjuures, hea lõõpida :D

      Delete
    2. haha:D:D Mäletan seda! Olen kogu aeg mõelnud, mis kennel see oli, kus sa töötasid, sest see, mis on praegu "viimane kennel" orus ei vastanud eriti su kirjeldustele. Nüüd panin otsad kokku, et see endine Jensi kennel on nüüd ligi 300 koeraga Green Dog.

      Delete
    3. Ma vaatasin ükspäev Google Streetview kaudu Bolterdalenit ja kui kuutide rida seal nägin, siis natuke aega oli endal tunne, et... "Wait, what?" Tundsin laagri hooned ära, aga kennel oli uues kohas, koeri oli umbes 4x rohkem ja uued hooned olid lisaks juures.

      Green Dogi kohta olen kuulnud, aga ma ei teadnud, et see Jensi firma on. Kas oled kindel? Sest Tripadvisoris on Jensi firma siiamaani Arctic Adventures nime all, https://www.tripadvisor.co.nz/Attraction_Review-g503715-d7746240-Reviews-Arctic_Adventures-Longyearbyen_Spitsbergen_Svalbard.html . Samas Green Dog on aga Tripadvisoris eraldi ettevõttena kirjas ja kirjelduses on öeldud, et nad loodi alles 2011 - mina olin Teravmägedel 2008 ja selleks ajaks oli Jens koertega juba tükk aega tegelenud.

      Google Streetview kaudu ma näen Bolterdalenis kahte kennelit. Üks on päris all tee juures, kennelil on piraatlipud ümberringi ja seal on üks hall auto pargitud "Adtollo" logoga. Mina arvasin, et see on Green Dog - aga ega ma täpselt ei tea.

      Sealt kõrgemal mäe peal on teine kennel, kus mina kunagi töötasin. Et kui alt orupõhjast vaadata, siis kruusatee läheb edasi-tagasi mäkke, pisikesest hallist hütist mööda, ja jõuab terve rodu rootsipunaste hoonete juurde. Nende hoonete juures on hiiglasuur kennel, silma järgi ca 300 koera.

      Kas Green Dog on seal või?

      Ma ei tea, äkki on Jens koerteäri maha müünud... Ma ei tea, pole nendega kaua aega ühendust pidanud. Võib-olla peaks e-kirja saatma ja küsima, kuidas neil läheb :)

      Delete
    4. Ma arvan, et sul on õigus. Just guugeldasin "green dog kennel svalbard" ja klikkisin "images" peale. Ja seal nad ongi: Green Dog omanikud nende rootsipunaste hoonete juures, kus 11 aastat tagasi Jensi kennel oli. https://en.visitsvalbard.com/visitor-information/activity-providers/green-dog-svalbard-as

      Võib-olla Jens on koerteäri kellelegi edasi andnud ning tegeleb nüüd ainult mootorsaanidega? Ei tea.

      Delete
    5. Ta müüs kenneli maha jah, Green Dogi omanikud ostsid ära ja tegid suuremaks. See on kõik üks ja sama kennel, osa on all tee ääres ja teine pool üleval. Jensil pidid olema mõned koerad koerteklubi kennelis, kus eraisikud oma koeri hoiavad. Seda vist ka sinu ajal polnud, suur aedik kohe Villmarkssenteri kõrval Adventdaleni alguses. Ma siis eeldan, et Jens jah koertega enam ei äritse üldse, sest selles privaatkennelis on äritegevus keelatud.
      Ma ise ei ole ei Jensi ega Green dogi tegelasi kunagi kohanud, nii et tegu on kuulujuttudega muidugi :D

      Delete