Monday, June 24, 2019

Haavatud turist, loodushoid ja aedviljad


Kogu pühapäeva hõljus Adventdaleni kohal mingi suitsuving. Õhtul Instagrami avades sain teada, et jaanipäev oli. Hoolimata juba kolmandast koerahooajast, on esimestel päevadel ikka nii palju uut infot, et muuks ei jää eriti tähelepanuressurssi.

Eile saabus aasta suurim (loodetavasti) kruiisilaev 4000 reisijaga! Meie väike linn on kruiiside ajal alati peaaegu et ohtlikult ülerahvastatud, sest inimesed tatsavad loomulikult mõlemal teepoolel, jättes autodele või koerarakenditele napilt niipalju ruumi, et kergelt riivates läbi mahub. Meil üsna maja juures asub see pagana kuulus jääkaruga liiklusmärk, mida tullakse suurte bussitäitega vaatama. Kui see 50 inimest siis välja valgub, ninapidi fotokates, on päris keeruline sealt vahelt 24 koeraga läbi mahtuda. Eile jooksid mu juhtkoerte ees paar asiaati poolkükakil kaasa, ise selfisid klõpsides. Õhtul saime turismifirmast kirja, et keegi oli koeratiimi liinidesse kinni jäänud, veidi maad kaasa lohisenud ja käele lõikehaava saanud. Õnneks mitte minu grupis, ehkki ma mõistan, kuidas see väga kergesti juhtuda võis. Nagu ka seda, et giid oli kannatanuga ebaviisakalt suhelnud... Jälle pean ma tänama oma Breivikeideti kogemust, sest pärast seda hullumaja vaatan ma iga olukorda ainult sügava rahuga :D



Kui aga kruiisi pole, jätkub tavapärane chill elu. Tühi tee ja hahad, aeg-ajalt mõni söeveoauto, mis 7. kaevandusest linna elektrijaamale sütt veab. Siin on veel mõnus ja rahulik, aga paratamatult muutub Svalbard üha kättesaadavamaks turismipiirkonnaks ning see on kohalikele murettekitav. Turistid toovad küll raha, kuid keskkonnakahju, mis selle kõigega kaasneb teeb meele mõruks nii mõnelgi. Eriti väikefirmadel, nagu Svalbard Villmarkssenter, kellel on raske konkureerida suurte Hurtigruteni taoliste asutustega. Need müüvad pakettreise, jättes väikesed ja personaalsed teenusepakkujad mängust välja ning ei toeta ökoturismi põhimõtteid, mida me siin arktika hapras looduses tegelikult kõik tegema peaks. 

Beritil on minuga väga sarnased vaated loodushoiu osas. Ta leiab, et alustades iseendast ja kasutades kõiki igapäevaseid ressursse säästlikult, jätkub neist planeedil kõigile. Meil on lihtne elu - kuivkäimla ja Cinderella, enamikes hoonetes pole jooksvat vett, elektrit püüame võimalikult vähe kasutada, see on Svalbardis päris kallis kraam. Me võtame rahulikult, et oleks aega enda ümber ringi vaadata ja koera sügada, kui tuju tuleb. Meie kliendid on ka seni olnud ainult toredad ja asjast huvitatud inimesed, kes on ise googeldades selle koha välja valinud. Ma olen oma suvetööga väga rahul, koertega töötamine on kaootiline nagunii, aga on suur vahe, kas sul on 40 või 130 koera. Ma valin hea meelega väiksema kenneli.

Need linnud siin on ka päris tore lisand. Tihtipeale passime aknal ja jälgime nende käitumist.


Mõni primadonna on omale vist kõigi naabrite suled varastanud. Istub oma hunniku otsas, samal ajal kui naabrid kruusal külitavad.


Isbjørn, ainus jääkaru siiani.

Tundub, et kohalikud ei muretse karude pärast üldse, pidi rohkem polaaröö teema olema. Linna vahel näeb vahel mõnda noort relvaga, aga see paistab vägisi poosetamise moodi relvakandmisena. Või siis hea harjumuse hoidmine, kes teab. Vanemad kohalikud, kellega sellel teemal rääkinud olen, võtavad lihtsalt ühe lauajupi, kui linnast välja lähevad, et sellega siis hea vehkida karule. No ma ei tea, ma igaks juhuks veel seisukohta ei võta selles osas. Turiste käin sõidutamas signaalpüstoliga.

Vanu kaevandusi paistab igal pool.

Sellistes kasvuhoonetes üritatakse linnale aedvilju kasvatada. Praegu on see vist pigem mingi väikese seltskonna katsetus. Poes on valik kesine ja hinnad hirmsad. Õunakilo üle 4 euro nt... Tomatite poole ma pole julgenud vaadatagi, juba Põhja-Norras mandril maksin 5 väikse tomati eest 69 noki!


Mõned majutusasutused on inspireeritud kaevurite eluasemetest.

Linnas jalutavad ringi Svalbardi põhjapõdrad. Lühikeste jalgade ja paksu karvaga pontsakad tegelased.

Aasia turistid põdra pildistamiseks üles rivistatud



9 comments:

  1. Kuule, kas sa oled näinud telesarja nimega "Ice Town"? Meil on see Uus-Meremaal rahvusringhäälingu kaudu tasuta kättesaadav (TVNZ). Kümme episoodi, seal kusjuures mitmes episoodis näidatakse, kuidas seda kasvuhoonet ehitati ja miks ja kuidas. Selline... humoorikas dokumentaal Longyearbyeni kohta :)

    Mina jääkaru ei näinud (olin polaaröö ajal valdavalt), aga värskeid karuJÄLGI oli Bolterdalenis küll. Nii et me käisime relvaga alati sõitmas. Ma ju selline sõnakuulelik kah, et kui Jens ikka ütleb, et linnast välja ilma relvata ei lähe, siis ma ilma relvata ei käinud :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aa ja see köögiviljade kallisus... Ma Longyearbyenis elades värsket kraami peaaegu üldse ei söönudki :/. Porgandeid ostsin ja mingeid odavamaid köögivilju veel, aga muidu oli menüü peaaegu et täiesti kauasäilivad toidud. Sest, noh, kallis oli!

      Vitamiine krõbistasin igaks juhuks küll. Mingeid tavalisi multivitamiine, pakk oli kaasas. Ma ei teadnud, palju ma mida toidust kätte saan, nii et tundus mõistlik pigem kalli uriiniga riskida, kui et mingite vitamiinide/mineraalidega puudusesse jääda.

      Delete
    2. Uurisin seda sarja TVNZ pealt, aga see on nagu paljude "kodumaiste" sarjadega, et näeb ainult vastavas riigis olles :(( Tead äkki veel mõnda filmi v sarja Svalbardi kohta? :D

      Ma olen ka relvadega sõnakuulelik, mulle pole keegi lihtsalt andnud midagi peale selle signaalpüstoli:D Ise ikka kapi kallale ei lähe... Ma mõtlesin ka, et ilma koolituse ja normaalse relvata ei tohi linnast välja minna, aga öeldi, et suvel valges piisab kui on lihtsalt midagi, millega pauku teha. Me liikleme ainult paar kilomeetrit jääkaru-liiklusmärgist edasi, võib-olla siis seal pole neid kunagi.

      Vitamiinid on hea mõte! Peaks ka hankima midagi.

      Delete
    3. Raamatukogust ehk saab DVD? See "Ice Town" on nii popp rahvusvaheliselt, et kellelgi Longyearbyenis ikka on. Vist?

      Mind opetasid Jens ja Troels pussi kasutama. Esimesel nadalal ma kaisin nendega igal pool, nii et oma pussi polnud vaja, aga siis nad naitasid mulle, kuidas kasutada, kuidas kanda, uleval liustiku peal tulistasime ka natuke (ma valdavalt sihtmargile pihta EI saanud :D, mille peale poisid utlesid, et noh, peaasi et pauku teed - pihta saamine on vahem olulisem). Aga siis oli mul ikka enda puss kogu aeg kaasas. Lumesaani peal rihmaga seljas, laagris olles lihtsalt kusagil lahedal, et teaks, kust votta.

      Delete
    4. Mul üldiselt pihta saamisega probleeme pole, ajateenistuses ikka sai midagi harjutatud :D (Ma muidugi ei tea, kuidas see situatsioon reaalselt välja näeks, kui käed on külmunud ja seitse kihti pakse riideid seljas.) Berit ütles, et usaldaks kohe mulle relva, aga väidetavalt pole seda suvel vaja.

      Praegu on siin spets jääkaru-koolitus, ilma milleta minuteada ei tohi talvel giidina töötada, võimalik et see on uus asi ja sinu ajal seda polnud. Jumal tänatud, et midagi kohutuslikuks on tehtud, sest see relvade hulk, mis siin vabalt ja lukustamata vedeleb, võib olla natuke.... ohtlik? Või tuleb mu paranoilisus sellest, millisest kultuurist ma ise tulen, Põhja-Norras pidavatki lapsed sündima pussnuga käes, ise nabanööri läbi lõikama ja viieselt isaga jahile minema. Siis vist on relvakäsitsemise kultuur juba eos parem kui Eestis...

      Delete
    5. Seitsmest riidekihist raakides: kas sa kavatsed sinna talveks ka jaada? Ja kui kavatsed, kas sul on "She-wee" juba kaasa voetud? Sest talvel laheb vaja :D

      Miinus 30-ga tundub She-wee lausa efektiivsem kui meeste peenised, hahaa! Sest kui me vahel liustiku peal jargemooda oma "asju" ajasime, siis mehed kommenteerisid, et kuramus, -30-ga ei ulatu meeste naturaalsed "pikendused" eriti lumesaani-ulikonna seest valja :D. Aga minu plastikust Shewee tootas vaga hasti. Seisin seal, suu naerul, ja pissisin pusti seistes, nagu poisid :D

      Delete
    6. Esialgne plaan on suveks jääda. Ja siis vaadata kuhu elu viib. Ma olin siia tulles täitsa kindel et talveks ei jää, aga mida aeg edasi, seda rohkem avastan end kogemata talvest rääkimas nagu just juhtus. No ütleme nii et kui ma leian mingi normaalse töö, mis pimedas ka motiveeriv tundub, siis jään. Mitte mingil juhul ei taha ma iga päev seda sama lühikest ringi sõita nagu praegu!
      Mul on mingi muu toode, Freshette, kaasas.

      Delete
  2. Miks su blogi enam näha pole kuskil? Ma nii hea meelega loeks mingi...kuuendat korda läbi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma panin koik blogid kinni, voi noh, panin "private" peale, nii et keegi peale minu neile ligi ei saa. Eelmisel aastal ma tegin natuke "soul searching", kui ma uhe Twitteri-apsaka tottu uldiselt motlesin privaatsuse teemal ja kuidas ma teiste inimeste infot kasitlenud olen. Ja ma sain aru, et kuigi ma PRAEGU blogis vaatan kriitilise pilguga, mida ma kirjutan ja kelle kohta ma kirjutan - teised inimesed ma uritan, moistlikkuse piires, oma blogist valja jatta; voi kui ma kirjutan teiste kohta, siis 1) kasutan isikut-varjavaid votteid (soo, vanuse etc vahetamine), voi 2) kui kirjutan otseselt, siis ainult niipalju, kui ma arvan, et on moistlik teise inimese kohta (ilma nende nousolekuta) kirjutada. Vahel kusin inimestelt enne ara, et "Kuule, kas on okei, kui ma seda blogis jagan?"

      Aga ma sain aru, et VAREM ma seda blogides ei teinud. Raamatuski ei teinud - mul polnud kunagi sellist toimetajat voi mentorit, kes oleks mu toona opetanud teiste privaatsusesse natuke tosisemalt suhtlema.

      Ja kuna see tundus liiga aeganoidev, et vanad blogid KORRAGA koik ule vaadata, ma otsustasin nad hoopis kinni panna. Et kui kunagi on aega ja tahtmist, siis voib-olla ma vaatan nad koik aegamooda ule ja teen postitused, millega ma rahul olen, uuesti avalikuks.

      Vot.

      :(

      Delete