Wednesday, December 2, 2020

Riietumisest arktikas

Aitasin paar päeva tagasi ühel töökaaslasel koeri sõita ja et see oli tal selle hooaja esimene kord lumel treenida, siis kurtis ta kuidas siit-sealt külmetab, suusaprillid on puudu, nuga kadunud jms. Et rutiinid pole veel paigas. See "riietumisrutiin" on tegelikult üks üldlevinud harjumus, mis aga turistidele alati veider tundub. Nii et ma mõtlesin et kirjutan sellest natuke.

Nimelt igal üleminekuhooajal kulub paar matka kuni nädal, et leida riided ja varustus, mis on mugav, soe, kerge, ei aja higistama.... etc. Vastavalt sellele, millega parasjagu tegeled. Näiteks jalgsimatkaks liustikukoopasse on mul seljas kaks kihti pikka sooja pesu, kampsun ning koorikjope-ja püksid. Millised soojapesukihid ja kampsun ei ole loomulikult mingi juhuslik asi, vaid hoolikalt testitud ja mitme katse ja eksituse (loe: ligumärjaks higistamise ja külmumise) läbi välja selgitatud. Ning kui see "set" riideid on oma tee minu selle hooaja garderoobi leidnud, ei vaheta ma neid väärtuslikke elemente hooaja jooksul peaaegu kunagi. Pesen muidugi, tõsi küll. 

Sama kehtib ka muu varustuse kohta. Kõik on hoolikalt optimeeritud ja tagab mugava olemise ka kõige hullemates oludes. Näiteks on mu matka-raudvaras neopreenist mask ja väike joogitermos, mis seljakoti rihma küljes ripub. Alati samad aluskihi-kindad. Spetsiaalselt matkamisele pühendatud villased sokid, mida ma muuks trööpamiseks ei kasuta. Alati sama teleskoop-matkakepp. Ning sellist asja naljalt ei juhtu, et ma mõnel suvalisel kolmapäeval äkki jätan termose maha ja võtan veepudeli. Nii tekib kohe risk ebamugavaks matkaks ja võimalus, et tähelepanuressurss kulub janusele olekule või külmetamisele ja väike rutiinne matk liustikukoopasse on päeva lõpuks kümme korda väsitavam ja seda ma ei taha. Rutiinid tagavad mulle mugava matka, ma tean et ei külmeta, asjad funktsioneerivad nagu peab ja toimivad koos. Ja kui te arvate, et mina olen ebaharilik kontrollifriik, siis võin kinnitada, et kõik giidid ja musherid teevad sedasama nagu mingit kirjutamata reeglit järgides. Täiesti tavaline on sügisel kuulda: "Ma pole oma talvisele "set'ile" veel üle läinud." :D 

Kui on soojem, siis mul see rutiin nii kivisse raiutud pole, aga alates mingi... -10 kraadist kindlasti.

Tundub normaalne, aga samas natuke veider ka. Vähemalt turistid on üllatunud sellest kuuldes. Tsivilisatsioonis ju vahetatakse riideid suisa lõbu pärast, mitte funktsioonist lähtuvalt! 

No comments:

Post a Comment